Lalla i London

2015-04-06
22:58:00

Ränna runt som en annan hovdam
Om jag hade levt på 1500- 1600- eller kanske 1700-talet hade jag nog varit en hovgroupie, typ... Sprungit runt i ballongkjolar och nätta skor, runt i alla miljoner rum och hemliga gångar i alla slott. Eller åtminstone skulle jag önska att det varit så. För är det nått jag är fascinerad av så är det palats och hur livet där kan ha sett ut då, för flera hundra år sedan. Hur kändes det att vara en del av det livet?? Jag är ju ingen lajvare, men fick jag erbjudande om att testa det på ett slott skulle jag inte tveka en sekund!
 
Idag har jag matat mitt palatsmissbruk med en tur till Hampton Court. Jag har velat åka dit i typ 15 år, men tänkt att det är så långt utanför stan, och när jag tidigare bara var på besök i London hade jag inte heller tid att spendera en dag där. För en sak insåg jag ju: att det skulle behövas TID för mej att knalla runt där. Så när en av mina svenska kompisar undrade om nån ville göra en påskutflykt passade jag genast på att föreslå Hampton Court. Eftersom jag redan har årskort på vissa slott, däribland detta, så passade det ju bra. Dessutom ska jag jobba i cafét där under resten av denna vecka (det var där eller London Zoo, och SÅ himla kul va det inte i djurparken...) så jag behövde ändå köpa ett veckokort för tåget och dessutom gärna reka lite innan. Perfekt tajming alltså!
 
Så nu har jag sett slottet där Henry VIII spenderade flera av sina smekmånader (ja, ni vet, det var han som va kungen med en massa fruar. Sex stycken totalt...). Det var till exempel här hans ende son föddes, det var här han lät arrestera fru nummer fem och här som han gifte sig med den sista frugan. Efter det har en del andra engelska regenter passerat revy, men numera är det inget kungligt slott i den bemärkelsen. Jag får ju erkänna att jag inte direkt sprang genom rummen - tvärtom tror jag mitt sällskap tyckte jag var riktigt dryg! Haha, och då försökte jag ändå va lite snabb. Nästa gång får jag nog åka tillbaks ensam... (alltså, inte när jag ska jobba, utan för att turista igen).
 
Förresten, vill ni åka dit så är det inte alls så långt! Man tar lätt tåget från Waterloo (eller hoppar på i Wimbledon som jag gjorde) och tågstationen vid Hampton Court ligger bara fem minuters promenad från slottet. En solig dag kan man med fördel ta med picknick och äta i parken!
 
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: Hampton Court, London, turist;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: