Lalla i London

2015-08-31
14:27:00

Det här med skatten...
Veckans samhällslektion:
 
Väldigt många människor är upptagna av lön och skatt, vad de tjänar och en del även av hur mycket grannen, hans fru och chefen skramlar ihop per månad. Jag är inget undantag, och speciellt intresserad är jag av mina egna (för tillfället skrala) inkomster. När såna här saker diskuteras så funderar många på hur hög skatten är i England. "Lite komplicerad" är det vanligaste svaret. 
 
Man får tjäna upp till £10.000 utan att betala skatt, sen betalar man i runda slängar 20% på övrig inkomst. Det finns ytterligare en typ av skatt som på svenska kan sägas motsvara landstingsskatt. Den är på 8% och betalas från första pundet. Sen är kommunalskatten helt separat från lönen och sätts istället i relation till bostadens storlek och läge. Just det, lite rörigt. 
 
Efter skatteårets slut måste man inte deklarera som i Sverige och du får inte tävla i grenen Flest giltiga avdrag. Döm om min förvåning och glädje när jag kom tillbaks till London efter min jobbsemester i Sverige och hittade ett brev med en check på drygt £80. Det visade sig att någon annan på engelska skatteverket deklarerat åt mej och tjoho, det blev skatteåterbäring. Alla små bäckar av glädje...
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: