Lalla i London

2015-01-10
11:15:00

Tack för allt, 2014
Eftersom jag inte direkt var en aktiv bloggare under förra året så tänkte jag göra en liten sammanfattning av årets höjdpunkter och lågvattenmärken. Gillar liksom att göra listor, utvärdera och minnas lite...
 
JANUARI
...finns det väl inte så mycket att säga om. Åkte till Sverige på nyårsfest, stannade ett par dagar in på det nya året och sen va det back to work. Det enda roliga jag gjorde (enligt min fickkalender) var att gå på en tv-inspelning med Skavlan. Eller, jag gick ju inte MED Skavlan, men han var huvudfiguren i den aktiviteten. Just detta med att det finns möjligheter att gå på tv-inspelning och liknande saker hör till en av de många fördelarna med London! Annars var ju en stor del av januari som vanligt en transportsträcka till lön - varför blir det alltid så??
 
FEBRUARI
I månadsskiftet kom kompisen Jessica på besök och vi passade på att fira den kinesiska nyåret, gå på rockabillykonsert i Camden, shoppa, kika på vaxdockor, äta gott och lite annat kul. Jag hann dessutom åka österut till Brick Lane och kolla in marknaden. Har besökt den en gång tidigare, för nästan 15 år sen och tyckte den bestod av dret (som vi säger på värmländska) men ville ge den en ny chans. I ärlighetens namn var inte själva gatumarknaden så mycket att ha, men däremot fanns det en del sidomarknader och butiker i området som var bra. I den här månaden började jag även med swing dance, och till min förvåning upptäckte jag att jag gillade att dansa.
 
MARS
Här hade jag fullt upp med aktiviteter, men höjdpunkten var att jag äntligen fick komma på jobbintervju för en tjänst som Visual Merchandiser. Tror fortfarande att jag fick chansen att komma till IKEA till 50% för att jag är svensk, men det är ok. Det var en intressant process med gruppövningar och intervjuer och så fick jag jobbet! För övrigt firade jag min födelsedag genom att gå ut och äta mexikanskt, jag var på en spännande vintagemarknad nere vid floden, gick på en hus- och hemmässa och dansade swing i fin klänning på the Savoy Ball.
 
 
APRIL
Man kan nästan säga att april startade i mars, eller åtminstone är det så i den här bloggposten... Sista helgen i mars och första i april hade London nämligen besök från en butik hemifrån och jag agerade guide åt de båda grupperna. Det va tre fullspäckade dagar per helg då de bjöds på allt från studiebesök på butiker och Borough Market (underbar matmarknad!) till besök på the Tower, Madame Tussauds, speedshopping, pubbesök och middag på bland annat Jamie Olivers restaurang Barbecoa. Just denna restaurangupplevelse var en av de bästa under året, så tack och åter tack för att jag fick följa med! Lågvattenmärket var definitivt the Ghost Bus - inte alls värt pengarna!
Sista veckan i månaden kom syster på besök och vi gjorde en massa turistsaker som att besöka London Museum, åka båt till Greenwich och titta på Dianas klänningar på Kensington Palace. Samtidigt hann vi med att chilla med en drink på Madison (One Exchange), middag på Roadhouse (Covent Garden), äta muffins från Hummingbird Bakery och bara hänga lite.
 
MAJ
Min favoritmånad kan sammanfattas med ett ord: Besök!
Först kom mina amerikanska släktingar Hannah och Maddie, sen systrarna Ljungberg, och efter det Kristofer. Förutom turistande med de två förstnämnda blev det en del besök på pubar och restauranger, både med svenska gäster och Londonbor. Trevligt! Jag gjorde även mina första veckor på IKEA, och försökte minnas alla genvägar i butiken... Samtidigt körde jag igång mitt nya projekt Den svenska guiden på allvar. Varje lördag från maj till början av september erbjöd jag promenader med guidning på svenska runt de mest kända landmärkena i Westminster-området, vilket jag kommer fortsätta med under 2015 såklart!
 
JUNI
Redan under vintern hade en liten grupp svenskar skapat en trevlig hamburgerklubb. Tanken var och är att prova de olika burgarhaken i London och i juni hann vi med två besök. Det ena var på Shake Shack i Covent Garden och det stället vill jag varmt rekommendera - det hör till favoriterna bland de vi hittills testat. När man köper en enkel burgare och det sämsta med den är att man vill ha mer, ja då är det gôtt! Deras cheesy fries är inte heller så dumma... Juni var också en månad då jag besökte ännu en vintage fair (i Hammersmith) och en hus- och hemmässa till. Under en guidad promenad lyckades vi pricka in repetitionen inför Trooping the Colour, drottingens officiella födelsedag då hon inspekterar sina trupper vid Horse Guard Parade. Massor av rödrockar, pälsmössor, pompa och ståt och alldeles gratis var det också! Så var det ju midsommar såklart och den firades med ett antal tusen svenskar och en och annan festprisse från andra länder i Hyde Park. Midsommarstång, snaps, sol och blommor i håret. Som i Sverige, fast med bättre väder.
 
 
Fortsättning följer...
 
 
Taggar: Den svenska guiden, London,, guide, turist;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: