Lalla i London

2015-05-06
10:40:19

Election Day
I morgon är det val i Storbritannien och jag är lite rädd.
 
Precis som i Sverige finns det ett parti med främlingsfientliga åsikter som har vunnit mark de senaste åren. UKIP tycker som Sverigedemokraterna att allt är invandrarnas fel. Allt. Partiledaren Farage har till och med påstått att det är på grund av invandrare som det blir trafikstockning på motorvägen - nej, det är inte ett skämt utan faktiskt sant. För mig är det samma låga nivå som att säga att det är invandrarnas fel att de gamla inte får sylt till pannkakorna på äldreboendet. I dagens facebookflöde såg jag ett klipp med en enrumslägenhet som hyrs ut till ensamkommande flyktingbarn och skattebetalarna står för notan på nästan 69.000 i månaden. Givetvis är också detta invandrarnas fel, inte den inkompetente tjänsteman som tagit beslutet och absolut inte mannen som hyr ut till skampris (han uttryckte för övrigt på sin perfekta svenska att det är okej att ta ut marknadsmässiga priser, alltså 69.000 för en etta...)
 
När jag ser saker som detta är det som om nått äter på mig inifrån. Jag som själv är invandrande i ett annat land får höra att jag suger ut samhället, tydligen skapar trafikkaos och rent allmänt lever på skattepengar och utnyttjar bidrag till max. Självklart gör det mig ledsen och en smula rädd. Jag flydde inte hit undan krig, fattigdom och svält - tvärtom valde jag att komma hit och jag har det betydligt sämre ställt rent ekonomiskt än jag hade innan jag flyttade. Jag kom tillbaks till London för att det är hemma, jag betalar lika mycket i skatt som alla andra och tycker faktiskt att jag har rätt till en skälig lön och ett vettigt boende, även om jag hör till gruppen "de andra", utlänningarna, invandrarna.
 
Så, imorgon när det är val (som jag inte får rösta i såklart, då jag inte är brittisk medborgare) så hoppas jag att inte UKIP får så många röster som Sverigedemokraterna fick i höstas. Jag hoppas att folk ska öppna ögonen och se att jorden är till för oss alla, inte för ett fåtal som lever i någon konstig nationalistisk värld. Tyvärr tror jag att alltför många inte ser det på samma sätt. Det är alltid skönt att ha någon att skylla på, så låt oss fortsätta klaga på invandrare. Undrar vems fel det kommer bli när de skickat "hem" alla?
 
I morgon är det val i Storbrittannien och jag är lite rädd.
 
Taggar: Londonsvensk, Storbritannien, val;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: