Lalla i London

2015-11-29
12:33:15

Tuff vecka
Äntligen söndag! Min master plan för idag är att inte lämna lägenheten överhuvudtaget. Har inte ens dragit upp persiennerna, men jag hör att det blåser som busen. Fast det är inte anledningen till min högst frivilliga husarrest, utan jag har tänkt mej vila. Har ett extremt stort behov av det. Den senaste veckan har nämligen slitit otroligt mycket på mej, både rent kroppsligt och mentalt.
 
För det första har jag jobbat tidiga mornar och ni som känner mej vet vilken morgonfågel jag INTE är. Inte nog med att jag måste upp för tidigt för min inre klocka; jag sover mycket sämre också. Vaknar mitt i natten och har svårt att somna om, vilket leder till att jag blir ännu tröttare. För det andra har det varit rent kaos på jobbet. Jag ska inte svära mej fri från ansvaret, för till viss del beror det på att jag inte har erfarenhet av alla situationer som uppstår. Men det har inte precis underlättat att min manager har gjort ett dåligt jobb från sin sida och satt mej i situationer som kunnat undvikas med bättre organisation från hans håll. Dessutom har inte köket varit direkt samarbetsvilliga hela tiden, utan framför allt andrekocken har slagit nytt rekord i en jävligt taskig attityd och huvudkocken backar honom alltid på ett allt annat än konstruktivt sätt. 
 
Vår säljare har till och med fått rycka in och hjälpa till på golvet, trots att det inte är hennes jobb och jag har jobbat låååånga dagar för att supporta den oorganiserade managern. På plussidan kan jag ju lägga till en hel del nya och användbara erfarenheter, fast några av dem hade jag gärna varit utan, ôm en säjjer så... Var sjukt glad när det äntligen blev fredag. Men lite tid att reflektera kan jag säga att mitt sätt att jobba kommer ändras, då jag insett att jag måste vara förberedd även för de tider jag inte jobbar för att undvika denna röra. Just nu känns det som om hans agerande och oreda kan komma kosta mig jobbet och det vill jag verkligen undvika. Mer och bättre organisation nästa vecka alltså!
 
Igår lördag var jag ute hela dagen. Först hade jag en guidad promenad med ett härligt gäng, en tur som blev extralång då vi stannade till längst vägen för varm choklad och mellansnack. Efteråt åt jag en god lunch och gav mej in i den smått hysteriska lördagsshoppingen. Först gick jag en omväg till en butik som visade sig ha slagit igen för gott, sen via ett par andra ställen till Primark på Tottenham Court Road. Crazy. Tog tunnelbanan mot Waterloo, tåget till Clapham och där spenderade jag en hel del tid på framförallt Debenhams. Köpte äntligen en ny kostym - den jag har är inte speciellt snygg längre, och med Black Friday Special och 30% rabatt var det en bra investering. Handlade lite lyxig plockmat på vägen hem, kollade på några avsnitt av Emmerdale och gick och la mej redan för halv elva. Totalt slut. Som om tåget kört över mej, backat och kört igen. 
 
Nu har jag iallafall piggnat till, men har som sagt inte tänkt mig lämna huset om jag inte måste. Ska göra nån nytta iallafall, som att städa rummet, dammsuga lägenheten, tvätta och julpynta lite. När man inte är här under julen så får man faktiskt ta fram fuskgranen redan nu - det står det i utlandssvenskarnas egen lagbok!
 
 
Juldekorationer mellan Piccadilly Circus och Leicester Square
 
 
Taggar: London, jul, svensk i London, söndag;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: