Lalla i London

2015-02-07
19:13:23

Nu blev det andra bullar
Jag är verkligen inte nån vidare bra bagare, och inte blir jag bättre av att vara lite för lat. Eller, förresten så är det inte bara lathet som sätter käppar i hjulen, utan det faktum att jag inte lyckas särskilt bra när det gäller bakning och när det inte blir bra så blir jag sur och tycker att jag slösat både tid och pengar.
 
En sak kan jag ändå, och det är att baka foccacia. Det går nämligen nästan inte att misslyckas. I morse rörde jag ihop en deg och fick härligt, nybakat örtbröd och ost till lunch. Himmelskt!
Vill du prova så testa det receptet jag använde idag:

Foccacia

Ingredienser:
  •  paket jäst
  • 4 dl vatten
  • 3 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 1 msk blandade torkade örtkryddor (eller välj tex basilika eller oregano om det är vad du råkar ha hemma)
  • ca 10 dl vetemjöl (10 dl motsvarar 600 g)

Så här gör du:

  1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, örtkryddor och ca 8 dl av mjölet. Rör ihop.
  2. Tillsätt resten av mjölet och arbeta degen smidig. Det är ok att den är lite kladdig, men inte rinnig...
  3. Låt den jäsa övertäckt ca 40 min.
  4. Sätt ugnen på 220°C.
  5. Smörj en långpanna 30 x 40 cm (för 16 bitar) eller lägg i ett bakplåtspapper.
  6. Häll ut degen i långpannan och platta ut den (gärna med lätt mjölade händer)
  7. Låt jästa i ytterligare 10 min innan du gräddar den i ca 20 minuter
  8. Låt svalna i ett par minuter, vänd upp långpannan, servera gärna brödet lite ljummet med smör och ost, mmmmmmmm....
Ibland har jag i hackade soltorkade tomater, gillar du oliver kan du röra i olivhack eller testa små fetaostkuber (det sistnämnda har jag aldrig testat, men hört att det ska funka - du får prova!)
 
 
Taggar: London,, baka, foccacia;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: