Lalla i London

2015-02-28
12:31:00

Pengar är bra att ha...
Ojojoj, det är hårt jobb att vara arbetslös!
 
Jag har ju två zero hour contracts, vilket betyder att jag inte har rätt till ett visst antal timmar, utan får jobba när arbetsgivaren behöver mig. För tillfället finns det dock mer jobb än jag hinner med. Denna vecka har jag jobbat 37 timmar på 4 dagar och har ett kvällspass på 8 timmar idag (bröllop - jag ÄLSKAR bröllop!), samtidigt som jag grejat med mitt eget företag. Fullt upp alltså, men det är bara bra så jag får ihop'ett! Nästa vecka ser ungefär likadan ut. Blev till och med tvungen att avboka ett jobb, då jag insåg att jag inte kunde jobba 13h, hinna sova 5h, upp och jobba 15h (!!), sova 5 igen och sen jobba 10 innan det äntligen skulle bli en normal natt innan ytterligare 12h. 50 timmar på fyra dagar, sorry men jag är inte Superwoman... Så 15-timmarspasset reducerades till 10 och jag gör mer än en hel, normal arbetsvecka på 4 dagar istället för 5. Får se om jag tar på mig nått på fredagen, men det känns som om jobba hemma och vila är en bra grej.
 
Just det, mitt företag var det ja, Den svenska guiden. Denna vecka sjösatte jag en egen liten crowdfunding för att kunna betala avgiften till Svenska Handelskammaren. För mig som ny företagare i London tror jag de kommer vara otroligt nyttiga, då de är en nätverksorganisation med 400 företag i England (de flesta i och runt London). Var där på ett möte tidigare i februari och de behöver nån som mig, vilket är helt perfekt. Nu är det dock inte gratis att vara medlem, det kostar drygt 4000 sek = pengar som jag inte har, speciellt inte nu. Först kollade jag på crowdfundingsajter som fundedbyme och ett par andra. Efter att ha bollat lite med några kompisar bestämde jag mig dock för att göra ett event på facebook istället, detta av flera olika anledningar:
- Jag slipper betala provision till en plattform och kan använda pengarna till att investera i företaget.
- Folk slipper klicka på länkar och sätta sig in i hur det funkar, det är bara att föra över pengar till ett konto som jag har speciellt för detta ändamål (tidigare använt till tradera)
- Jag kan utforma som jag vill och svara direkt på frågor etc.
Här är en länk till eventet, Den svenska guiden behöver din hjälp!

Det enda som jag tvekade på var att folk kanske skulle tycka det var märkligt att jag ber om hjälp så öppet som på facebook, men responsen har varit otrolig! Förutom att jag snart fått in pengar till medlemsavgiften så har jag fått en del nya gillare av min facebooksidan Den svenska guiden i London och en massa annan positiv respons. Folk har varit generösa och genuint hjälpsamma. HELT OTROLIGT! Blir det pengar över kommer jag använda dem till marknadsföring, en annan sak som inte är direkt billigt men nödvändigt i det här läget. Drömmen skulle ju vara att kunna åka till Göteborg och ha en monter på TUR-mässan, men det får jag nog drömma om till nästa år.
 
 
Stationers Hall - ett av de ställen jag jobbat på denna vecka.
Otroligt vackert och pampigt, och man slipper lägga en massa pengar på gym då det är trappor, trappor, trappor som man bär mat, dryck, glas, porslin, disk uppför och nerför hundra gånger om dagen.
 
 
 
 
 
Taggar: Den svenska guiden, London,, Londonsvensk, jobb, starta eget;

Kommentarer:
#1: Anonym

Hej! Nu finns jag på bloglovin och du är välkommen att följa! :) Fin blogg du har själv förresten! Kul att läsa om en annan plats liksom :)

Svar: Kanon! Då ska jag lägga till dej :-) Kul att du gillar min blogg åxå!
Lalla i London

2015-02-28 @ 14:53:41
#2: Edina

Glömde såklart fylla i vem det var ifrån...

2015-02-28 @ 14:54:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: