Lalla i London

2015-01-18
10:35:00

Från punkt A till punkt B
Transport for London.
 
Jag både älskar och hatar lokaltrafiken i London. Det är toppen att på ett relativt enkelt sätt ta sig runt i min älskade stad, men samtidigt är den en ständig källa till irritation. Kommer bussen? Är tunnelbanan inställd igen? Har de stängt stationen? Strejk, signalfel, vädret... Varför kommer inte tåget? Det är för varmt eller för kallt på bussen, eller så är det rusningstid och alla måste åka precis samtidigt. Oj, har de höjt biljettpriset IGEN? Och när tåget går FÖR TIDIGT!?
 
Och då har jag inte ens nämnt medresenärerna... Mina tre personliga favoriter är dessa, utan inbördes ordning:
 
* Läckande hörlurar. Folk spelar sin skitmusik (varför har så många en så usel musiksmak?) jättehögt i usla hörlurar så resten av tåget/bussen också ska få höra, oavsett om vi vill eller inte. Häromdagen hade jag fyra olika låtar på gång samtidigt, fyra män med fyra sånger som mixades till en soppa i mina öron.
 
* VÄNTA TILLS FOLK GÅTT AV INNAN DU FÖRSÖKER PRESSA DEJ PÅ TÅGET! Hur svårt kan det va att fatta det simpla och logiska med det?
 
* När folk inte kan flytta sig inåt i vagnen, utan absolut måste stå vid dörrarna så de hindrar fler från att kunna komma på och åka med. Eller när de (läs: män) sitter och spretar med benen och minimerar medresenärernas utrymme. Eller allmänt tar upp mer plats än de behöver, vilken nu anledningen kan va.
 
Så är det ju det där med att stå till höger i rulltrappan så folk kan passera på vänster sida, inte nysa på andra människor (seriöst?! Manners, people), slänga upp sina skitiga skor på sätet mittemot (okej om du är en unge som inte fattat grejen, men vuxna människor? Skärpning!) och röka i busskuren...
 
Men, som jag nämnde i förbigående i början av texten; samtidigt som jag irriterar mej på ditt och datt - i synnerhet i svinottan när jag åker till jobbet - så älskar jag London och dess transportsystem. Tunnelbanan är egentligen helt suverän och den funkar ändå fantastiskt bra men tanke på det enorma nätet med 270 stationer fördelade på 40 mil av spår (enkel väg alltså). Bussnätet är enormt, inte lika pålitligt vilket till stor del beror på Londontrafiken i övrigt, och tar dig till tusentals stopp. Även om det känns som om det tar en timma att ta sig nånstans över huvud taget, så är det ändå helt underbart att man inte är beroende av en egen bil!
 
 
 
 
Taggar: London,, guide, the Tube, tunnelbana, turist;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: