Lalla i London

2015-03-04
19:33:00

Mitt hem är min borg
Innan jag flyttade till London hade jag en del tankar och funderingar på hur det skulle gå rent finansiellt. En sak som jag försökte googla sönder mej på var boende. När jag bodde här för femton år sedan var det mer okej att ha småtaskig standard när det gällde just den biten, bara det var billigt. I nästan två år bodde jag i en liten trerumslägenhet med två sovrum i skolådestorlek tillsammans med tre andra. Trångt men ack så roligt, trots vår galna landlady, en dusch utan tryck och en av de skitigaste sofforna jag sett. Nu har mina prioriteringar ändrats lite kan man säga. En fräsch lägenhet går före billigt, men samtidigt får det naturligtvis inte vara för dyrt heller - jag måste ju kunna betala hyran.
 
Grejen med London är nämligen denna: Det finns helt fantastiska lägenheter att bosätta sig i, men många är också lika fantastiskt dyra. Efter lite (eller ganska mycket) letande hittade jag mitt nuvarande hem. Jag hade räknat med att dela eftersom det framför allt är billigare, men även för att trevligt att ha sällskap när man kommer hem och nån saknar en om man skulle råka försvinna. Först flyttade jag in i enkelrummet; lagom prisklass för mig i det skedet. För ett halvår sedan fick jag möjlighet att byta till ett av de två dubbelrummen och eftersom jag hade lite mer i lön tyckte jag mig ha råd med det. Nu när jag tjänar så lite borde jag kanske byta tillbaks till enkelrummet som troligen blir ledigt igen i mitten av april. Men så tänker jag att "nej, jag får inte riktigt plats med mina saker", och förhoppningsvis kommer jag tjäna mer pengar igen snart och då har jag bytt i onödan. Så jag stannar!
 
Om nån som funderar på att flytta till London råkar läsa det här så tänk på följande saker:
1. Leta inte lägenhet förrän du vet vart du kommer jobba. Mitt rum funkade bra när jag jobbade i Chelsea och nu när jag mest är i the City of London, men det var sämre för pendling till Wembley. Just de dagliga resorna var ju en av flera anledningar till att jag slutade.
2. För att få hyra rum eller lägenhet behöver du oftast betala en deposition, och dessutom kräver de flesta hyresvärdar att du har ett jobb eller åtminstone bevis på försörjning.
3. Hyr du genom en agentur, var beredd på att betala en avgift för att få skriva kontrakt, och dessutom är risken stor att du måste betala dem årligen för uppdatering av kontraktet.
4. Tänk igenom hur mycket du kan betala per månad och kolla vad som ingår i hyran. I England beräknas och betalas kommunskatten beroende på ditt hems taxeringsvärde, inte som i Sverige som en del av skatten på din lön. Kolla om denna sk council tax ingår (dvs betalas av hyresvärden) eller om du ska betala den. Var noga, då du har ansvar för detta! Andra saker som du kanske måste lägga till är el, vatten, bredband, tv-licens osv, som i Sverige alltså.
5. Kolla på fler ställen innan du bestämmer dig. Många undrar vilket område i London som är bäst och sämst, men i en stad med 9 miljoner invånare finns det kika många svar och det är otroligt individuellt vad man gillar och inte. Det finns säkra och mindre säkra områden överallt!
 
 
Så här ser mitt fina rum ut!
Taggar: London, boende, jobb, lägenhet;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: