Lalla i London

2015-10-05
00:42:51

En helt ledig söndag
9.27
Vaknar ordentligt efter först slagit upp ögonen och stalpat till toan redan vid 7. Det bästa med lediga dagar är då man inte har en endaste plan mer än att bara slappa. När man kan ligga och dra sig och det spelar ingen roll om man somnar om eller inte, eller om man vill titta i taket och filosofera, surfa lite på mobilen, läsa en bok, se en film. 
 
10.04
Ja, jag passar på att ringa mamma! Inte för att jag har något jätteviktigt att berätta utan bara för att prata lite. Mamma är den som jag ringer oftast. I mitt nuvarande mobilpaket ingår 4 timmars förbetalda samtal till Sverige och använder i genomsnitt hälften av minuterna till att ringa mamma. På andra plats kommer nog min andra mamma (alltså pappas sambo) och så försöker jag ringa åtminstone nån eller ett par av kompisarna i Svea Rike. Kanske nån som fyller år, eller som jag inte ringt på läääänge eller nån som jag bara helt enkelt saknar att prata skit med. 
 
12.24
Ätit nån slags lunch och kollat på facebook. Noterar att ett par bekanta delat blogginlägget (inte mitt) där det skrivs om spridningen av fejkade nyheter och varför folk tror på dom/sprider vidare/gödslar fördomar. "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå" - oroväckande många resonerar precis som gubben som skrivit just detta på facebook. Jag tycker om fejjan för jag kan hålla kontakten med en massa människor, men ibland kan jag samtidigt tappa hoppet om folk när jag ser hur de (inte) tänker... En annan sak som fick mej att fnissa lite: en kille frågar på LondonSvenskar sida var man kan köpa veganska deodoranter etc. Min första reaktion var att deodoranter äter man inte, så de behöver väl inte va veganska (fast jag vet faktiskt vad han menar). Lättroad så här på söndan, javisst. 
 
14.01
En maskin med tvätt klar och hängd på tork, nummer två tumlar runt och tvättar för fullt. Funderat på att gå till affären, men nu vet jag plötsligt inte vad det var jag skulle ha... Kanske skulle baka lite? Eller inte? Dagens middag blir köttgryta. Har redan köttet, men kanske skulle prova ett nytt recept? Eller så fortsätter jag städa i sovrummet - det behövs! Nej, jag googlar lite recept, så får vi se vad det blir...
 
15.57
Det blev en promenad till affären iallafall. Passade på att ringa två kompisar som inte svarade, provade syster istället och fick en liten pratstund med henne. Sen när jag kom hem tillbaks ringde en av vännerna upp tillbaks så fick tjata lite om jobb och lite annat. Tack för det, Therese! Nu har jag fått igång den där köttgrytan så den får väl puttra ett par timmar, så köttet blir mört och gôtt. Ska ta tag i den där (jäkla) städningen nu. Den är nödvändig om jag ska kunna sova gott - så dammigt och misstänker dessutom att det är en och annan mögelspor som är intresserad av att etablera sig någonstans, och det vill jag verkligen inte!
 
18.25
Köttgrytan blev god. Det går sådär med städningen. Min ena flatmate kom just hem och nu "ser" vi på rugby (åtminstone är tv:n på, men är inte säker på om vi hejar på nån...). Äh, jag surfar lite istället, och det första som kommer upp är en länk till Evening Standard som har en artikel om att det blir storm i slutet på nästa vecka. Den värsta på fem år tydligen. Minns stormen för två år sedan och hoppas verkligen att den här slår mildare mot London - allt blir ju alltid kaos här när vädret är minsta lilla annorlunda än vanligt.
 
20.58
Hållit på med en kurs i Food Safety de senaste två timmarna. Har gjort kursen tidigare, men fick den i läxa igen av min agency och eftersom jag betalade innan jag fick mitt nya jobb kan jag lika gärna göra den. Dels för påminnelsen om regler och lagar, men åxå för att den tydligen ska vara officiell och gälla nationellt (om den inte gör det så har de lurat mej...). Nu har jag precis fixat en kvällsmacka och Downton Abbey börjar... NU!
 
23.34
Föga överraskande inser jag att jag borde ha lagt mig för minst en halvtimma sen. Efter dagens dos av Downton (som slutade på ett väldans bra sätt!) så gjorde jag klar min kurs med resultatet 100% på provet (jippie!) och fastnade sen i en alltför rolig sida om kul lokaler och annat för event i London. Men nu får jag minsann rulla in i sovrummet och kasta mig i säng omedelbums. 
 
Så, vilken OTROLIGT fascinerande söndag jag haft va?! Har hållit på med detta blogginlägg hela dagen, så tiderna stämmer, iallafall om man följer klockan på datorn och så vitt jag vet så ställer den in sig automatiskt. 
 
 
Min väldans goda köttgryta avnjöts med mos och sallad. 
 
Taggar: London, Londonsvensk, blogg, dagbok, mat, söndag;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: