Lalla i London

2015-09-21
23:55:00

Att jobba eller inte jobba, det är frågan
Idag har jag inte slitit ut mig precis. Har i och för sig inte heller dragit in en penny till räkningar och hyra, men jeez så glad min onda fot/tå har varit. Vila, vila och mer vila. Soffan har varit min borg. Ett par turer till köket, på toa ett par gånger, annars har det varit Netflix, Emmerdale, Eastenders, facebook, mail, kolla min jobbagenturs uppdateringar ett okänt antal gånger... Har fixat extrapass på onsdag, då dagens blev inställt. Tycker att jag varit värd den här dagen!
 
Ser mer och mer fram emot att börja mitt nya jobb. Ångrar dock att jag kände lojalitet mot min huvudarbetsgivare, ville slutföra på ett bra sätt och jobba de sista veckorna när jag visste att alla ställen skulle öppna efter sommaren och det skulle bli fullt ös, istället för att bara sluta. Har nämligen på ett ganska trist sätt insett att de inte har samma inställning. Denna vecka höll jag fyra dagar öppna, sökte inget annat för jag visste att det skulle bli en massa jobb på min vanliga arbetsplats. Döm då om min förvåning då jag fick vänta ovanligt länge på schemat och det sedan visade sig att jag fått ett 7h-pass "hemma" på mitt ställe och två kortare pass på ett annat ställe. Extra tråkigt eftersom jag vet att det finns fler pass, men att de valt att erbjuda dem till agenturens servitriser istället för mig som (fortfarande) är deras anställda. Jag hade liksom räknat med 8-10 timmar varje dag, minst! Tackade nej till det kortaste passet för att försöka få ett bättre någon annanstans - det var så lite tid att jag skulle tjäna typ £15 efter skatt på att jobba + betala resa till och från skiftet. Fick ett surt svar tillbaks om att jag i fortsättningen inte skulle tacka nej då jag sagt att jag kunnat. Eftersom det inte är min närmaste manager som gör schemat hoppade jag över det annars självklara svaret att han inte behöver bekymra sig för det, då jag ju ska sluta och har beslutat mig för att inte erbjuda mina tjänster alls sista veckan utan boka med andra där jag kan påverka tiden och så vet jag dessutom lite tidigare om det blir nått... Sen fick jag ett mail till när han erbjöd ett kvällsskift på torsdag, en tid som jag från början sagt att jag inte kunde jobba och hade det varit på dagen så har jag iallafall redan ett annat skift som jag bokat för att han inte gav mig nått... Far åt pipsvängen mä'rej, din ungtupp.
 
Ska meddela min manager imorrn att det är sista skiftet, och det enda positiva i detta är att de inte kan göra nått - slutar jag så slutar jag när jag vill, men det känns lite trist att jag ville va hygglig och inte fick nått för det... Jaja, sånt är livet. Haha, sorry för den massiva klagomuren och att det kanske inte är varken logiskt eller stjärnklart det jag skriver för nån som inte är mitt i skiten, men det är så det funkar när man är "casual staff", alltså alltid servitris vid behov. Har varit både galet stressande och en grund för viss desperation kan jag säga. Dessutom känns det ju sådär att inte uppskattas. Är inte världen bästa servitris, men inte kass heller... Iallafall så är det sjukt skönt att ha blivit erbjuden ett jobb med månadslön som jag dessutom vet att jag kan överleva på. Så. Sjukt. Skönt.
 
 
Random bild från en middag jag jobbat på - på den tiden jag fick 12h-pass...
 
 
Taggar: London, Londonsvensk, catering, jobb, jobba;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: