Lalla i London

2015-09-01
22:38:52

Fish, chips and mushy peas
Maten i England. 
Eller rättare sagt i London. 
Här kan du hitta käk från världens alla hörn. Chinatown, små italienska pastaställen, libanesisk kebab på Edgware Road eller med mexikansk inspiration på Wahaca. Sushi, tapas eller annan plockmat, sånt älskar jag. Så har vi de brittiska rätterna. De är på sätt och vis varianter på vår husmanskost, bara lite fetare... Mycket friterat och stekt.
 
En del är skitäckligt, men annat är riktigt, riktigt gott. Sunday steak är en klassiker som ju åxå är lite av en gammal svensk tradition, ofta serverad med sås och mos. Den största skillnaden är ändå det där extra tillbehöret; the Yorkshire Pudding, som inte alls är en pudding som i chokladpudding, utan typ en pannkaksbulle. Egentligen inte nått speciellt om du frågar mej. En annan grej är steak and kidney pie - ingen hit här, då bara tanken på att äta njure får mej att smått tappa aptitet. Nej, jag är inte nån inälvsmänniska. Bangers and mash, korv och mos då? Nja, engelska korvar är sådär... Men en sak som jag gillar tokmycket är fish & chips! Helst utan någon form av ärtor, men med tartar sause (gurkmajo) och en skvätt vinäger. Ska du prova engelsk mat; beställ fish & chips! Eller cottage pie, dvs köttfärsröra som gratineras med mos på toppen som ett lock. Ja tack!
 
I övrigt så är svensk mat en de få saker jag saknar med Sverige. Kaviar och knäckebröd från ICA har jag importerat, men bra kryddkorvar från Scan, vanlig kassler, kräftstjärtsröra, Risifrutti och keso med äpple finns inte i min butik här. Mat och såklart familjen och vänner; det är saker som borde finnas närmare!
 
 
Taggar: London, Londonsvensk, Storbritannien, fish and chips, mat;

Kommentarer:
#1: Anna Holm

Jag tror inte jag saknade så mycket svenskt, jag saknar mer mat jag upptäckte i England nu när jag bor i Sverige igen. ^^

Svar: haha, förstår hur det känns åt det hållet åxå :-D
Lalla i London

2015-09-02 @ 10:03:06

Mums :D

Svar: :-)
Lalla i London

2015-09-02 @ 11:52:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: