Lalla i London

2013-11-06
23:52:00

Bomber och granater - eller fyrverkerier
Ja, jag blir verkligen som ett barn på julafton då det vankas fyrverkerier!
På grund av denna kärlek till färggrann kvällsunderhållning så har jag givetvis sett fram emot Guy Fawkes Night.
 
Den 5 november varje år firas Bonfire Night till minne av en arrestering. Kan låta lite udda kanske, men Guy Fawkes var en av konspiratörerna i sammansvärjning vars syfte var att spränga parlamentsbyggnaden och mörda kungen (Jacob I av England för övrigt...). Vid midnatt natten till 5 november 1605 genomsöktes Westminsterpalatset och Mr Fawkes hittades där han satt på en kruttunna och väntade på att få tutta på. I glädjen över att ha avstyrt attentatet bestämde man sig för att fira att kungen inte exploderat och det bästa sättet var att tända brasor (tjoho, vi eldar lite vettja, så blir det festligt!).
 
Hur som helst, för att inte göra nån länge utläggning om detta (ni kan väl googla...) så har man varje år en massa fyrverkerier runt denna tiden på året och just den 5 november är själva Bonfire Night. Hade mer eller mindre bestämt mej för att försöka ta mej iväg och se nått förstaklassigt fyrverkeri. När jag under lördagskvällen blev varse om att flera av de bästa fyrverkerierna brändes av redan då så blev jag en smula besviken eftersom jag missade dem. Faktum är att det smällts och fyrverkats i hela fem kvällar. Nått speciellt fyrverkeri kom jag inte iväg på igår för att 1. jag visste inte rikigt vart jag skulle gå och 2. jag var för trött/frusen och hade huvudvärk efter jobbet.
 
Inte riktigt så jag hade tänkt mej alltså, men fick iallafall en snabbtitt på finalen av en display utanför jobbet och när jag kom hem brände de av några hundra pounds som lyste upp himlen bakom husen mittemot. Jaja, jag får väl va nöjd med det lilla.
 
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: London,, turist;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: