Lalla i London

2015-01-11
16:25:34

Andra delen i miniserien 2014
Här kommer den oooolidligt spännande fortsättningen av 2014:
 
JULI
brukar för många innebära lite semester, men inte för mej. Inte detta år iallafall. Några enstaka dagar här och där hade jag iallafall och de sammanföll med mer besök från Scandinavia. Jag och Elin hängde i fina Covent Garden och Camden (bytte åsikt om marknaden som jag tidigare inte alls gillat), ett par veckor senare tog jag en burgare på en av Londons äldsta pubar Ye Olde Cheshire Cheese och några drinkar med Tessan och hennes kompisar och sen kom Jessica och hennes tjejer på shoppingtur och födelsedagsmiddag på Planet Hollowood (turistigt, men kul för filmnördar och ungdomar och maten va helt ok).
Delar av hamburgerklubben gjorde en dagsutflykt till Warwick Castle - en kanonbra dag på en 1100 år gammal borg. Det fanns aktiviteter för alla åldrar och är väl värd ett besök, då allt var snyggt arrangerat och väldigt intressant. Passade samtidigt på att göra en snabb avstickare och hälsa på William Shakespeare i Stratford-upon-Avon.

AUGUSTI
Äntligen en veckas semester, men den var allt utom avslappnade. Åkte till Värmland och hann klämma in en countryfestival, möhippa med efterföljande bröllop, en massa kompishäng och umgås med familjen, förbereda och fixa en loppis och en dagsutflykt till Karlstad och Karlskoga. Man hinner mycket om man bara har viljan!
Väl tillbaks i London var Notting Hill Carnival den regniga höjdpunkten på månaden. Det spelar ingen roll hur blöt man blir - det finns alltid lite sol inombords när man är på karneval. Det största minuset var (som så ofta annars detta året) att jag skulle upp och jobba i svinottan. Augusti i Sverige innebär ju dessutom kräftskiva, och eftersom jag är en fan av skaldjur passade jag på att ta med traditionen och fixade ett litet party med de röda små djuren.
 
SEPTEMBER
Började månaden på ett toppensätt genom en båttur på Regent's Canal med mina kollegor. Vi hade med vin och goodie bags med lite gott att mumsa på under tiden vi gled fram på kanalen och lyssnade på den trevliga guiden. Väl värt de £11 som turen kostade! I mitten på månaden fortsatte jag mitt personliga turistande under Open House London. Hann med Royal Court of Justice, Horse Guards (inomhus alltså - utvändigt har jag ju varit där många gånger!) och Westminster Hall. Otroligt intressant för en historienörd som jag, speciellt det sistnämnda, då det är en av de äldsta byggnaderna i London. Min fina kompis Synne besökte mej och bland annat besökte vi Buckingham Palace, helt fantastiskt även för mej som sett typ 100 slott. Ja just det, så röstade jag också. Det gick fint att göra det på ambassaden veckan innan själva valet så att röstsedlarna skulle hinna fram till Sverige.
 
 
OKTOBER
En av fördelarna med London är att hösten inte kommer igång så tidigt som i Sverige, så jag kunde fortfarande promenera i parker och längst floden i ett härligt sensommarväder. Favoriten är de sammanhängande Kensington Gardens, Hyde Park, Green Park och framför allt St James's Park. Det finns alltid nya stigar att prova då de tillsammans blir en jättepark.
Annars handlade oktober om resor, musik och besök. Först kom Anna och Max och gästspelade i stan. Bland annat åt vi på Jamie's Italian, där brödet och pastan var underbar men efterrätten en besvikelse. Sen åkte jag till Stockholm för den fantastiska avskedskonserten med Perssons Pack. Helgen efter hoppade jag och ett par kompisar på Eurostar till Paris och en helg som innehöll väldigt många steg på stegräknaren, de vanligaste sevärdheterna sedda från utsidan, ett läckert fyrverkeri vid Sacré-Cœur och en hel del godsaker i magen. Månaden avslutades med ännu ett besök från Sverige och konsert, Old Crow Medicine Show på Camden Roundhouse, Afternoon Tea och allmänt häng på puben.
 
NOVEMBER
Full fart från start med tjejträff, burgerkväll, musikalen Wicked (jättebra), Bonfire Night, Lord Mayor's Show, the poppies vid Tower of London och ännu en inspelning av Skavlan, allt inklämt på en och samma vecka. I slutet av månaden gick jag i kyrkan på sätt och vis; besökte julmarknaden i Svenska Kyrkan, åt lussebullar och drack must med Erika. Jag körde även igång med ett tillfälligt jobb vid sidan av det ordinarie, för jag började mer och mer längta bort från det som jag redan har. Med lite färska erfarenheter från eventsbranchen hoppas jag att få in en fot och byta yrkesbana. Just detta med jobbet har varit en berg-och-dal-bana under året. Från att varit superglad över chansen till ett drömjobb har det av olika anledningar utvecklats till något som jag tvingar mej själv till varje morgon. Synd, men sant. Hade dock en superbra inspirationsdag med en grupp kollegor i East End, vilket definitivt gav nödvändig energi!
 
DECEMBER
handlar ju i mångt och mycket om förberedelser inför julen och så blev det även i år. Gick på julfest på Tiger Tiger med jobbet, fixade ett litet julbord hemma och var till Scandikitchen på luciakonsert. Köpte lite julklappar och åkte till familjen i Sverige - för första gången sedan 2009 firade jag jul med dem och det var verkligen så himla mysigt! Kallt, kallt, men i Sverige är ju husen lite bättre isolerade än i England, tack och lov. Emellan allt annat hann jag med ännu en burgerkväll och hamnade av en slump på MEATliquor då det var stängt på stället vi skulle gått till. Bra byte visade det sig, då burgarna var bland de bättre som vi testat = rekommenderas VARMT om du inte har nått emot hög musik då du äter (inget ställe för romantiska möten alltså...). Och just det, jag hade en pubquiz också. Lite färre gäster än jag önskat, men det va ändå kul.
 
 
 
Nu är det bara att se fram emot ett nytt, fantastiskt år! Målet med 2015 är givetvis att hitta ett jobb jag gillar (och med en lite högre lön...) och i övrigt ser jag fram emot fler spännande upplevelser och roliga möten! Fortsätt gärna kika in på bloggen - ska göra ett seriöst försök att uppdatera oftare. Det får bli mina nyårslöften!
 
 
Taggar: Den svenska guiden, London,, turist, årskrönika;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: