Lalla i London

2016-06-12
13:51:46

Drottningens lilla trädgårdsfest, fotbollspelare in action och kockgöra
 
 
Senaste posten i bloggen kom precis innan jag slutade mitt jobb som supervisor på en av de kungliga akademierna. Köket och två hela våningar genomgår en totalrenovering som kommer ta nio månader (minst, och med tanke på hur osnabba byggare är här så skulle jag våga sätta en slant på att det blir försenat). Allt skulle ut och bort för att bereda för det nya, och vissa rum var min uppgift att tömma och organisera. Samtidigt fixade jag kaffebeställningar till kontorets möten. De sista två veckorna var grymt tråkiga och jag var inte direkt ledsen över att kliva ut genom dörren mot nya äventyr. 
 
Eller nya och nya - jag gick tillbaks till min gamla agentur. Det kändes som om det var det valet jag kunde ta i situationen, då jag inte ville fortsätta som supervisor någon annanstans. Det är ju själva planerandet  jag vill hålla på med, och agenturen ger mer frihet. Samtidigt ger den även mindre pengar och jag har haft två stressiga månader då jag jagat timmar för att kunna överleva. Det är snarare regel än undantag att antingen få jobbpassen förkortade (ibland halverade) eller avbokade minst en gång i veckan. Har man räknat med att jobba 45 timmar och det kanske bara blir 32 är så är det ganska stressande att veta att det kommer bli näst intill omöjligt att få pengarna att räcka. Sen funkar det inte åt andra hållet heller - om jag skulle behöva avboka så blir det ett jäkla väsen och man straffas genom att få färre bokningar. 
 
Andra saker som är mindre bra är att man väldigt ofta blir tilltalad som en femåring. Vissa managers är så dåliga och då blir det extra svårt när de "pratar ner" till en. Det blir ganska frustrerande efter ett tag och bara för att man inte är tankeläsare så händer det att man behandlas som dum i huvudet. Jag försöker alltid ligga steget före, men har fått påminna mej själv att vara mindre pro-aktiv, då det ändå inte uppskattas. 
 
Samtidigt så har det varit ganska roligt då jag har fått se mycket och uppleva event som man normalt inte har tillgång till, om man ens vet om dem. Bland annat serverade jag på två av drottningens Garden Parties på det kungliga slottet, jag var i huvudsponsorns tält under Chelsea Flower Show, jag har serverat i de bästa logerna på Stamford Bridge och även på Chelsea Player of the Year Awards (då alla spelare var på plats förstås). Jag har jobbat på en privat klubb i Covent Garden och där bland annat serverat kända skådespelerskor som Maggie Smith (Downton Abbey etc) och Jennifer Saunders (Absolutely Fabulous mm) och ett helt gäng modeskapare (där häften visade sig vara ganska otrevliga). Andra ställen jag sett från insidan är O2 Arena i Greenwich, Guildhall i the City of London, KPMG's privata klubb i Mayfair, Hampton Court och the Oval Cricket Ground. Det var meningen att jag skulle jobba både under Wimledon och på Buckingham Palace under sommaren, men nu blir det antagligen inte så. Jag har nämligen fått annat jobb. 
 
Imorgon gör jag första dagen i caféet på Fulham Palace. Egentligen vill jag hellre jobba mer med eventen, men det kommer bli båda delarna är det tänkt. Två dagar i veckan ska jag jobba i köket; göra mackor, sallader och soppa. De andra dagarna kommer vara mer i kassan, göra kaffe (haha, jag är ju fortfarande inte någon superbarista, så det blir ju spännande), hålla ordning, fylla på och sånt. Långt ifrån vad jag vill göra, men det har sina fördelar. För det första är det ganska nära till jobbet, för det andra bättre betalt och mer garanterade timmar (om jag får det som de sagt alltså - har inte fått kontraktet än) och för det tredje, vilket är det viktigaste, så passar det väldigt bra med en annan grej som jag ska göra. Ska nämligen jobba för Fulham Palace direkt, inte bara för de som sköter cateringen. Jag sökte en tjänst som Events Assistant och kommer hjälpa till med deras egna event, alltså inte delen med mat utan själva organisationen. Tyvärr är det en volontärtjänst; jag får inte betalt men det är precis det som jag vill jobba med och jag kommer äntligen få lite erfarenhet från London. För så är det tyvärr, att allt det där som jag gjort i Sverige med nostalgihelger, rebusrallyn, stora tjejfester, jobbmässor, nyårsmiddagar, andra stora fester och allt annat räknas inte i London. De tycker att "oh, ah, fantastic" men i slutändan är det ändå inte tillräckligt att ha organiserat ett evenemang med 4500 besökare för det var i Sverige. Sånt är livet. 
 
Nu ska jag dock göra mig klar för ett skift vid Kew Gardens. Haha, företaget jag ska jobba för är experter på att ändra och förkorta jobbtiden, men idag när jag skulle vilja ha haft ett kortare pass så höll de sig för ovanligheten till planen och jag ska jobba 16.30-02.00. Intressant eftersom jag börjar kl 9 imorrn bitti... Jaja, det går nångång ibland, även om det skulle bli jobbigt i längden. 
 
 
Neonparty!
 
 
Jepp, här träffade jag på Percy Barnevik
 
 
Ett lite finare tält på Chelsea Flower Show
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: